Министър Цеков в интервю за БНТ, „Още от деня“: Резултатите на правителството са в това, което реално се случва – инвестиции в полза на хората

Министър Цеков в интервю за БНТ, „Още от деня“: Резултатите на правителството са в това, което реално се случв

05 април 2024 | 13:30

Водещ: Първият ни събеседник е регионалният министър Андрей Цеков. А след това тук ще бъде Бойко Рашков от „Продължаваме промяната - Демократична България“. Започваме с министър Цеков. Здравейте. Европрокуратурата събира доказателства за присвояване и злоупотреба с евросредства и пране на пари при строежа на тунел „Железница“. Какви са основанията им? Има ли вече доказателства и кого назовават?

Андрей Цеков: Европрокуратурата не се е обръщала по повод на това разследване към Министерство на регионалното развитие и към Агенция „Пътна инфраструктура“. В тази връзка аз зная фактите, които бяха изнесени в пресата.

Водещ: Само в скоби – не знаете, защото не е задължително да знаете, или защото ви няма доверие?

Андрей Цеков: Защото не е преценила Европрокуратурата да попита Агенция „Пътна инфраструктура“ или МРРБ. От това, което разбрах, изнесено в пресата, се разследва поток на пари, който не засяга държавата, тоест едни средства са изплащани от държавата на изпълнителя и след това по неведоми пътища са били обналичвани в брой. Това разбрах аз. Единственото, което мога да кажа като факти са фактите, свързани с финансовото изпълнение на тунел „Железница“. Неговото изпълнение започва 2019 година и приключи края на 2023 година. Общата стойност на проекта е 258 милиона., от тях 154 са разплащани по времето на кабинета Борисов 3, 27 милиона по време на служебните кабинети на Стефан Янев ,19 милиона по време на кабинета Петков, около 50 милиона по времето на служебните кабинети на Гълъб Донев и 5 милиона в настоящия мандат, настоящото правителство.

Водещ: Добре, камъните в чия градина са?

Андрей Цеков: Аз не мога да кажа кой период разследват от Европейската прокуратура. Това, което ми прави впечатление са няколко необичайни плащания, които мога да видя. Например, по време на последния служебен кабинет са платени около 42 милиона. Интересното е, че от тях 28 милиона са били актувани, тоест представени са сертификати на 22 март за тези 28 милиона, а са платени на 6 юни в деня, в който се закле кабинета „Денков“.

Водещ: Това какво говори?

Андрей Цеков: Това е необичайно.

Водещ: Защо да е необичайно?

Андрей Цеков: Защото обикновено пътната агенция разплаща регулярно, не чака три месеца да минат, докато извърши плащания по 4 - 5 различни сертификата. Необичайно е, и на мен ми изглежда като направено в последния час.

Водещ: Добре, сега вие изброихте кога какво е плащано? На мен ми прави впечатление много сериозно, вероятно и на нашите зрители, че министърът не знае, когато Европрокуратурата разследва проекти, свързани със вас, на които в крайна сметка вие сте крайният принципал и отговорното?

Андрей Цеков: Доколкото знам Европрокуратурата разследва факти, които касаят отношенията между изпълнител и 3 лица, тоест не отношенията между държавата.

Водещ: Но не трябва ли Вие, като отговорен за този проект, като принципала, всъщност от вас да идва това противодействие, тази реакция?

Андрей Цеков: Противодействие на кое?

Водещ: На пране на пари, на неправомерни действия?

Андрей Цеков: В момента, в който държавата разплати на изпълнителя, единствената ѝ работа е да следи дали това, което е разплатено, е изпълнено качествено. Оттам нататък какво прави изпълнителят с тези средствата? То е логично да влязат в обекта. Факт е, че обектът е завършен, минала е държавна приемателна комисия, тоест той е там. Оттук нататък интересният въпрос е за този обект дали чрез плащанията, които изпълнителят е получил, не са уреждани друг тип отношения, за които в Министерството на регионалното развитие…

Водещ: За какви отношения говорите?

Андрей Цеков: Ако обвинението е за корупция или за пране на пари, очевидно, че става въпрос за подобни действия, но те са извън контрола на държавата.

Водещ: Само че има един друг въпрос, който струва ми се, че е към вас. Около скандала с „Хемус“ си спомняме тогава реакцията на опозицията на ГЕРБ, които казаха как е възможно такива фирми, с които Прокуратурата има интерес, изобщо да имат достъп до такива поръчки. Можете ли сега да кажете…?

Андрей Цеков: Знаете ли каква е голямата разлика между „Хемус“ и тунел „Железница“.

Водещ: Някои казват, че схемата е същата. Каква разлика виждате вие?

Андрей Цеков: „Хемус“ е възложено, изпълнението на магистралата, е възложено 2019-2020. Общата стойност е 3,2 млрд.. За изпълнението на този обект са платени прекомерно големи аванси в размер на около 30 до 40%, тоест платени са аванси на обща стойност около 1,1 млрд. лв. за всичките ѝ лотове. Платени са, въпреки обстоятелството, че към датата на която са платени, нито има готови проекти, съгласувани проекти, нито има издадени разрешения за строеж, няма утвърдени трасета, тоест няма никаква готовност за работа, няма извършени отчуждения. Строителството не е започнало към момента, в който са платени авансите и към момента, в който част от тези аванси очевидно са се превърнали в чували.

Водещ: Добре, но може ли да получи еднозначен отговор на въпроса знае ли държавата АПИ с кого работи, на кого възлага поръчки и има ли фирми, с които Прокуратурата си е имала работа, които да продължават да печелят такива?

Андрей Цеков: Аз мога да ви дам конкретен отговор. В момента все още по тези дела няма никакво движение от страна на правораздавателната система. Няма нито един осъден.

Водещ: Т.е. казвате, че тези фирми си работят, получават и поръчки?

Андрей Цеков: Те имат слючени договори въпросните.

Водещ: Добре, понеже споменахме „Хемус“ и че нищо не е правено. Вие какво направихте по въпроса?

Андрей Цеков: Ние реално дадохме старт на едно строителство, което противно на това, което говорят някои политици не е спирано, а не е започнало в момента, в който е възложено. Както споменах за „Хемус“, възложен на 2019-2020 г., реално изпълнение започва 2022, защото когато възложиш нещо, за което нямаш черта върху черта и платиш 40% аванси, очевидно не с цел тези пари да бъдат вложени в строителство, то тогава не е нужно да заблуждаваш гражданите, че има готовност за строителство. Това което се случи на „Хемус“, строителни разрешения са издадени през 2022-2023. Отчужденията са правени през 2023 година, през 2023 по първи до трети участък реално се рестартира строителството и в момента на 31 март подписахме акт 11, тоест отворихме отново за строителство участък 1. Договорихме с всичките доставчици и подизпълнители на държавната „Автомагистрали“ да подпишат договори, с които поемат пълна гаранционна отговорност за качеството на изпълненото. Има установен срок за завършване на участък едно, който е 15 декември тази година. За участъците от 2 до 3, тоест до Плевен, трябва да бъдат завършени в края на 2026. Тоест работи се по тези три части.

Водещ: За да имаме цялостна представа от тези срокове и това какво казвате, за да е по-лесно за зрителите, преди 50 години е сложила началото на строежа на „Хемус“. Ще го доживеем ли финала?

Андрей Цеков: До 2026 година трябва да е завършена до Плевен. В средата на тази година има всички условия да бъдат издадени разрешенията за строеж до Търново.

Водещ: Ако Ви попитам така, какво наследство оставя на наследника си, освен ако не сте в служебния кабинет, защото е модерно да не се обявява предварително, и самите министри да не знаят – какво наследство оставяте? Какво ще кажете? Свършихте ли някаква работа и каква?

Андрей Цеков: Да, естествено, през миналата година над 30 км. нови магистрални участъци отворихме. През тази година сме осигурили фронт за работа по 4 магистрали. Същевременно се проектира петата. През тази година е реалистично около нови 70 до 80 км. магистрални участъци да бъдат въведени в експлоатация. Има фронт както между магистралата между Видин и София, така и издадохме разрешение за строеж и вече се работи по магистралата между Русе и Бяла. Тоест пътят до Велико Търново. По „Хемус“ вече споменах. Магистрала „Европа“ трябва да бъде напълно завършена в рамките на тази година също се работи, проектира се магистралата между Дупница и Гюешево.

Водещ: Вие ли ще сте министърът, който ще ни каже окончателно къде ще минава „Струма“?

Андрей Цеков: Мога да кажа със сигурност къде ще минава едното трасе. Магистрала „Струма“ е поставяне на трупчета, беше поставена на трупчета, от Европейската комисия в продължение на повече от 7 години заради екологичен спор относно избраното трасе. В момента получихме, след дълги преговори и разговори, получихме официално потвърждение, че държавата може да започне да проектира и да строи едното трасе – трасето извън Кресненското дефиле, което трябва да провеждат трафика от „Кулата“ към София.

Водещ: А от София към „Кулата“ къде ще минава?

Андрей Цеков: От София към „Кулата“ по настоящият идеен проект, който е бил предмет на спор, се предвижда минава през дефилето. Както беше записано в управленската програма, ние поехме ангажимент, че ще разрешим този казус в момента. Това, което сме получили от Европейската комисия като съгласие, е да започнем процедура за идентифициране на трасе извън дефилето и тя вече е обявена въпросната обществена поръчка. Въпрос на време е да се намери това екологично съобразно решение, което да защити биоразнообразието също, но не даде и възможност да имаме нормална транспортна свързаност към гръцките пристанища.

Водещ: Кабината „Денков“ мина под сянката на непрестанни скандали. Ще признаете ли безсилие, щом 9 месеца се оказва, че сте управлявали с „най-голямото зло“ Пеевски, а в това време, както той самият казва, се е грижил за вас?

Андрей Цеков: Аз ще запазя институционалният тон в този разговор и бих искал да кажа, че този кабинет, независимо че работи в изключително сложна политическа обстановка, която е налагаща общуването между партии, които са не само идеологически – те са и морални опоненти в много отношения. Независимо от това резултатите на този кабинет не трябва да се търсят в изявленията на политиците, а в това, което трябва да се случва. Инвестиции в полза на хората, в полза на бизнеса, инвестиции в инфраструктура – както държавна, така и общинска. Тук само държа да отбележа, че само за последните 2 месеца от националната програма за инвестиции в общински инфраструктурни проекти сме сключили 722 договора на стойност 1.9 милиарда, които средства ще отидат за общинска инфраструктура. Това са общински пътища, ВиК-та, улици, паркове, спортни обекти.

Водещ: Добре, запазените институционалният тон. Но какво ви предстои в политическата ви кариера? Какво ще правите?

Андрей Цеков: Ще се върна в Народното събрание, след което ни предстои изборна кампания.

Водещ: Ще участвате в кампанията?

Андрей Цеков: Да.

Водещ: Добре. Благодаря. Министър Цеков, благодаря.

 

Интервюто на министър Цеков може да гладате тук. 

 

mrrb